کلاچ 

الکتروموتور وسیله ای مکانیکی یا الکتریکی است که بنا بر نیاز ارتباط محوری با محور دیگر قطع یا وصل می‌نماید. در بسیاری موارد به کلاچ نوعی کوپلینگ اطلاق میشود با این تفاوت که کوپلینگ صرفا وظیفه انتقال قدرت را از محوری به محور دیگر بر عهده دارد اما کلاچ علاوه بر انتقال امکان قطع ارتباط را نیز به ما میدهد.در علم اتومکانیک در خودرو سازی در مبحث انتقال قدرت مبحث کلاچ مطرح میشود. به زبان ساده زمانی که خودرو ما با سرعتی رو به افزایش در حرکت است میزان و قدرت این سرعت را گیربکس تعیین مینماید که با ضریب دنده ها افزایش یا کاهش می‌یابد. حال هر یک از این دنده ها دارای محدودتی در سرعت هستند و در صورت نیاز به افزایش سرعت یا تغییر قدرت نیازمند تغییر در وضعیت قرار گیری دنده ها هستیم. در این حالت قرار نیست خودرو از کار بایستاد تا این تغییر انجام شود و این وظیفه مهم را کلاچ انجام میدهد. کلاچ بصورت موقت اتصال موتور را به گیربکس قطع میکند تا تغییر ضریب دنده انجام شود بدون اینکه موتور خاموش یا متوقف شود و سپس دوباره موتور با به گیربکس تغییر ضریب داده متصل مینماید تا حرکت با سرعت یا قدرت مناسب ادامه یابد. در 

الکتروموتورنیز کلاچ نقشی کاملا مشابه ایفا می‌نماید. در طراحی ماشین آلات بسیار پیش می‌آید که ما نیازمند حرمت و توقف‌های فراوان هستیم همانند خطوط تولید یا جک‌های هیدرولیکی که از طریق الکتروموتور باعث حرکت صفحه‌ای میشوند و یا پرس های عمودی یا افقی. کاملا واضح است زمانی که پرس میخواهد عمل فشار را انجام دهد نیازمند قدرت و فشار از طریق نیروی حرکتی الکتروموتور است و بعد از انجام عمل پرس باید عمل فشار قطع شود که نیاز مند توفق حرکت چرخشی الکتروموتور هستیم. اما در صورت روشن و خاموش کردن مداوم الکتروموتور جریان استارت و استپ صدمات و خسارات جبران ناپذیری به سیم‌پیچ خواهد زد. این وظیفه مهم در زمان نیاز به قطع ارتباط با کلاچ انجام میدهد.نکته بسیار مهم در ارتباط بین محورها از طریق کلاچ کاملا همراستا بودن محور‌ها می‌باشد. عملکرد کلاچ بصورت مکانیکی یا الکترومغناطیسی است.

در کلاچ‌های مکانیکی از روش اصطحکاک برای قطع و وصل استفاده میشود. عملکرد این نوع کلاچ کاملا شبیه دیسک و صفحه در خودرو می باشد. مختصرا نحوه کار به این صورت می‌باشد که در خروجی شافت الکتروموتور بخش محرک کلاچ قرار میگیرد و سر دیگر کلاچ به متحرک وصل میشود.زمانی که نیاز به حرکت وجود داشته باشد بین این دو قیمت همانند دو صفحه به روش اصطحکاکی اتصال بوجد میآید و با حرکت الکتروموتور خروجی کلاچ نیز میچرخد. مادامی که به صورت مغناطیسی یا اهرم دستی که بر روی کلاچ قرار گرفته این ارتباط قطع شود موتور همچنان میچرخد  ولی به دلیل قطع ارتباط دو صفحه محرک و متحرک در کلاچ خروجی کلاچ از حرکت باز می‌ایستد. نحوه اتصال این دو صفحه به روش دنده ای یا پنجه ای می باشد. به این صورت که در دو صفحه روبرو زمان هر یک از صفحه ها شکلی قرینه همانند پنجه و یا شبیه چرخدنده دارند که در زمان اتصال با یکدیکر درگیر میشوند. مشکل این نوع کلاچ ها عدم قطع کامل ارتباط بدلیل قفل شدن دنده ها و یا پنجه ها در زمان جدا سازی می باشد.

در نوع دیگر کلاچ مکانیکی از روش اصطحکاکی استفاده میشود که شبیه لنت ترمز دو صفحه به یکدیگر اتصال داده می‌شوند و در رمان قطع اتصال دو صفحه ارتباط کاملا قطع و بخش متحرک در خروجی از حرکت باز‌می‌ایستد. از مزایای این روش میتوان به انتقال کامل گشتاور، عدم وجود لغزش در زمان حرکت و توقف و کارکرد بسیار ساده آن میتوان اشاره کرد و بالا بودن هزینه تعمیر و نگهداری بدلیل ساییدگی بخش اصتحکاکی از معایب این روش می‌باشد.

 در کل استفاده از کلاچ در الکتروموتور باعث کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری ، افزایش کارکرد و کاهش مصرف الکتروموتور می‌گردد.


مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها